Ollaan fiksummin

Kaikki blogit puheenaiheesta Puhelinmyynti

Agressiivista rahauskontoa katukuvassa

 


Kadulla ihmisiä pääasiassa raivostuttavat perinteisesti nämä kolme seikkaa:


1. Koirankakka
2. Alastomuus
3. Uskonnolliset symbolit

 

Olen jokseenkin samaa mieltä vain ensimmäisestä. Puhtaasti käytännöllinen juttu. Mitään ideologista siinä ei liene. Toisesta vouhkaaminen on melko käsittämätöntä. Jos näkee alastonta kuvastoa, josta ei pidä, voi olla katsomatta. En näe asialla mitään laajempaa yhteiskunnallista yhteyttä: kyse on erilaisista näkökannoista sopivan fyysisen julkisen ja yksityisen rajoista.

Otatteko lainaa? Tästä tarjouksestahan te ette kyllä kieltäydy?

Ehdottomasti kiireellisin viranomaispalvelu, joka puuttuu tästäkin maasta on se, johon voi pysyvästi ilmoittaa, ettei ota koskaan lainaa, eikä osta osamaksulla. Tai/ja ettei koskaan osta mitään puhelinmyyjiltä. Tai ettei itse koskaan tilaa mitään puhelimella, tai internetin palveluiden kautta. Ja lisäksi jokaisen tähän maahan jotakin myyvän edellytettäisiin tekevän näiden tietojen tarkistaminen, tai myynti voidaan hylätä perusteettomana, mikäli "asiakas" ei myyntiä vahvista.

Oletteko viranomainen?

Vapaa-ajalla olisi tavoitteena monesti rentoutua, ja olla tekemättä mitään. Juuri siihen hetkeen monet mainostajat ja huijarit tähtäävät, rentoutuneeseen mieleen voi vaikuttaa helpommin, kuin mieleen joka on keskittynyt johonkin.

Puhelinmyynti on rasittavuudessaan ylivoimainen aikavaras, varsinkin silloin kun se on naamioitu mielipidekyselyksi, osoitetarkistukseksi tai jopa viranomaisen yhteydenotoksi. Uskomattoman nopeasti saa luurin korvaansa, kun vain kysyy suoraan, että "oletteko viranomainen tai viranomaisen asioissa?"

Puhelinmyynnin voisi lailla kieltää

En ole ollut paperisen sanomalehden tilaaja pariin vuosikymmeneen enkä tilaa nytkään. Sori vaan Aamulehden myyjät, mutta muuta keinoa ei ole jäänyt kuin lyödä luuri korvaan, kahdelle eri soittajalle.

Puhelinmyyjän kuulemaa 99v tasavallasta

Mitä kertoo ihmisten turvallisuushakuisuudesta se, että apteekissa eläkeläinen maksaa yli 60 euroa laadultaan samoista D-vitamiineista, jotka puhelinmyynnissä  maksavat 35,70 euroa kotiin toimitettuina? Ja mitä kertoo markkinan sääntelystä se puhelimeen sattuvan apteekkarin raivo, että puhelinmyyjä "valheellisesti"  kertoo nälkäpalkalla markkinoidun vitamiinin maksavan vähemmän kuin proviisorin ja apteekkarin palkat kattava tuote?

Jos joku vielä tunkee kurkustani Apu-lehteä, haastan oikeuteen

Tiedän: tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tein eilen epähuomiossa facebookissa leviävän "älykkyystestin" ja menin kirjaamaan puhelinnumeroni ennen kuin tajusin testin olevan huijausta. Jätin sen kesken, mutta liian myöhään. Sen jälkeen olen saanut puhelinmyyjiltä kolme todella aggressiivista ja epämiellyttävää puhelua, joista ainakin yhdessä viitattiin tuohon "asiakaskyselyyn."

Moni ostos tehdään siksi, että halutaan myyjän kanssa lähteä kaljalle

Piia Aallonharjan blogikirjoitus kahdesta Pertistä havainnollistaa, että tasa-arvoisuus on mahdotonta. Silloinkin, kun päätöksenteon täytyy perustua faktoihin, esim. sosiaalitoimiston käsitellessä eri hakijoiden tapauksia, sanattoman viestinnän vaikutus siihen on ylivoimainen. Aallonharjan esimerkissä ainoa ero Pertti A.:n ja Pertti B.:n välissä on se, että Pertti A.:lla on pankkitilillä säästöjä, jotka nämäkään eivät riittäisi terveyskulujen takia pitkäksi aikaa. Pertti B.

Scanria Oy:n johtaja levittelee työntekijänsä sairaustietoja.

Edellinen blogikirjoitukseni oli omistettu Uudenmaan puhelinluettelot nimiselle palvelulle. Kerroin blogissani mitä oli tapahtunut ja asian selventämiseksi laitoin lisäksi Youtubeen puhelun tallennuksen. Blogi olin melkoisen suosittu ja videotakin käytiin katsomassa.

Eilen illalla klo 20.33 puhelimeni soi ja langan päässä oli mies joka esitteli itsensä nimellä Juhani Kuosmanen ja kertoi olevansa Scanria Oy:n hallituksen puheenjohtaja.  Scanria siis on yritys, joka pyörittää yllämainittua luettelopalvelua.

Rahastusyritys tyhjästä?

Tänään aamulla heräsin siihen, että puhelimeni pirahti kaksi kertaa ennenkuin ehdin siihen vastata. No soitin toki takaisin tuohon numeroon. Langan päässä vastasi "reipas" kaveri joka rupesi päivittämään yritykseni tietoja Uudenmaan Puhelinluettelo nimiseen palveluun. Tämän linkin takaa selviää miten asia eteni.

Suojaton työ

 

Yksi suojattomimpia kansanosia Suomessa ovat yrittäjät. 
Heillä ei ole juuri mitään turvaa. Ja heiltä vaaditaan kaikkea. 
Heidän on suoriuduttava velvoitteestaan joka suuntaan: 
työntekijä, verottaja, vakuutukset, sosiaaliturva, lainsäädäntö. 

Toinen suojaton työ, mikä se on? 
On useitakin vaihtoehtoja, mutta yksi on puhelinmyyjät, 
yksi vihatuimmista ja aliarvostetuimmista "ammateista". 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä