Ollaan fiksummin

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne- ja viestintäministeriö

Digiministeri on hyvä idea vain teoriassa

Lukuisat mediat toivat esille toiveen digiministeristä tänään. Ehdotuksessa on kosolti päteviä perusteita asiaan, mutta se ei kestä poliittisia realiteetteja. Ministerien valintakriteereissä kun ei paina osaaminen, eikä itse asiassa edes valtion tulevaisuuden tahtotila.

Postiyrityksille velvoite luovuttaa jakelureittitiedot - hankala Postille

Liikenne- ja Viestintäministeriön luonnoksessa hallituksen esitykseksi esitetään postiyrityksille velvollisuutta luovuttaa avoimen rajapinnan kautta jakelureittitietonsa sekä mm tiedot lastaus- ja purkupaikoista sekä aikatauluista ja kellonajoista. Vaikka laki koskisi kaikkia noin viittätoista postipalvelulain alaista yritystä, niin tietojen kattavuutensa vuoksi laki hyödyttäisi ainakin alkuvaiheessa lähinnä Postin kilpailijoita.

Tietojen luovutuksesta todetaan:

Vapaaehtoinen malli tienkäyttömaksuihin

Liikenne- ja viestintäministeriö, LVM, on kaivanut jälleen naftaliinista autojen pakollisen satelliittiseurannan. Koska ilmeisesti tuo ajatus ei ota kuollakseen, ajattelinkin ehdottaa omaa vaihtoehtoista ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa mallia ruuhkamaksujen ja tienkäyttömaksujen keräämiseen. Tämä siis sillä olettamalla että on aivan välttämätöntä kerätä tuollaisia maksuja, sillä en ole niiden tarpeellisuudestakaan samaa mieltä.

Johan Bäckman on ostamassa Love FM-radiokanavaa?

Valtioneuvosto on ilmoittanut peruuttavansa Love-FM-radiokanavan toimiluvan,  jos Johan Bäckman ostaa enemmistön yhtiön osakkeista. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan taustalla on suojelupoliisin lausunto, jonka mukaan Bäckmanin radio-omistus voi "ilmeisellä tavalla vaarantaa kansallista turvallisuutta". Love FM:n nykyinen ohjelmistotoimilupa on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka.

Ilmeisesti Bäckmanin tavoitteena on perustaa Suomeen omasta mielestään ns. "oikea media"?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702020120404_uu.shtml

Bernerin suunitelmat liikenneverkkoytiöstä keskeytettiin.

Hyvä uutinen että tälle hullutukselle saatiin piste, ainakin väliaikaisesti. Bernerin antamat tiedot tuntuivat kerrassaan utopistisilta ja kuten moni kirjoittaja on todennut, niin autoilijoiden kustannukset olisivat pompanneet kerralla pilviin.


Kirjoitan tähän nyt omat ehdotukseni ministeriölle, joista toinen on erittäin lyhyt. Saa käyttää sellaisenaan, saa muokata, saa käyttää osia ajatuksista tai saa unohtaa olkia kohauttamalla. Ihan vapaasti oman harkinnan mukaan.

 

Ehdotus nro 1 (lyhyt).

Eikö ministeri mahdu kansanautoon?

Esitin edellisessä kirjoituksessani haasteen ministereille ja kansanedustajille siirtymisestä sähköautoihin ministerien kyydityksessä. Palautteesta paistoi läpi, että eihän se nyt käy, että ministeriä kyydittäisiin rahvaan autossa. Auton pitää olla iso ja turvallinen ja niin, että sinne pitää mahtua kyytiin appivanhemmatkin perheen lisäksi. No, ei pidä sitten ihmetellä miksi asetettuihin 250000:n (sähkö)ajoneuvo- ja päästötavoitteisiin ei päästä, jos se asennemuutos ei onnistu ministeriltä/kansanedustajalta itseltäänkään.

Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön

Ovatko Liikenne- ja Viestintäministeriön johtavat virkamiehet esteellisiä ajaessaan suunnitelmia väyläyhtiön perustamiseksi? Syntyvään yhtiöön tullee lukuisia määrä hyväpalkkaisia töitä ilman ikäviä virkamiesten velvotteita ja merkittävä osa nykyisistä vrkamiehistä siirtyy osaksi uutta yhtiötä. Onko tällöin odotettavissa merkittävä määrä henkilökohtaista etua?

Finavian sotku syvenee - Tulisiko ministeri Bernerin erota?

Finavian sotku syvenee. Tuoreiden tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerillä (kesk.) oli keskeinen rooli siinä, että Finavian entistä johtoa vastaan ei nostettu viime vuonna kanteita parin vuoden takaisten johdannaiskauppojen selvittelyssä. Tämä kävi ilmi viestintätoimisto STT:n saamasta sähköpostiviestistä, jonka ministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen lähetti viime lokakuussa Finavian hallituksen silloiselle puheenjohtajalle Riitta Tiuranniemelle.

Liikenne- ja viestintäministeriö toimii kuten pitääkin

 

Parkua on pitänyt, kun liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kahteen otteeseen VR:n junavuorojen vähentämisestä. Kyse oli hallituksen toteuttamista säästötalkoista, mille on ollut kovinkin laaja ymmärrys ennen ja jälkeen vaalien. Kun kävin läpi leikkauksiena alle tulleet reitit ja vuorot, en löytänyt pahemmin motkotettavaa. Vaan alueen päättäjät ja muut vaikuttajat totta toki löysivät, kun leikkuri tuli liian iholle.

Tapaus Anne Berner

Se, että Helsinkiin rakennetaan uusi lastensairaala, on mahtava juttu! En usko, että maasta löytyy ketään, joka olisi asiasta eri mieltä. Sen tietää myös Anne Berner.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä