*

Ollaan fiksummin

Vaarallisesta pysäköinnistä tuntuva sakko

Auton voi pysäköidä väärin monella eri tavalla. Auto voi olla oikein pysäköitynä, mutta pysäköintimaksu on jäänyt maksamatta. Vastaavasti autoilijat saattavat jättää kulkupelinsä bussipysäkille, jalkakäytävälle tai liian lähelle ratikkakiskoja. Osa pysäköintivirheistä on kuitenkin vaarallisia.

Esimerkiksi suojatien eteen pysäköinti lisää vakavien liikenneonnettomuuksien riskiä, kun muiden kuskien on vaikea nähdä pysäköidyn auton takaa suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Lain mukaan auton tulee olla vähintään viiden metrin päässä suojatiestä, mutta moni autoilija suhtautuu sääntöön välinpitämättömästi. Tästä aiheutuu vaaraa jalankulkijoille, erityisesti lapsille. He luottavat siihen, että tien saa ylittää suojatien kohdalla. Liikenteen kokemattomattomimmat ovat kuitenkin eniten vaarassa, sillä he eivät näy suojatien eteen pysäköidyn auton takaa.

HS kirjoitti marraskuussa ystävästäni Ari Karppisesta (,http://www.hs.fi/autot/art-2000002929987.html), joka kuvaa Helsingissä suojatien eteen pysäköityjä autoja kiinnittääkseen ihmisten huomion ongelmaan. Ari Karppisen esimerkillisen toiminnan innoittamana jätän tänään eduskunnalle lakialoitteen pysäköinninvalvontalain muuttamiseksi siten, että liikennettä vaarantavasta pysäköinnistä määrätään sakko kaksinkertaisena. Ei ole oikein, että pysäköintimaksun unohtumisesta ja erityisesti lapsia vaarantavasta pysäköinnistä seuraa sama sakko.

 

LAKIALOITE

lain pysäköinninvalvonnasta § 3muuttamisesta

Eduskunnalle

 

Pysäköintivirhemaksun suuruus onnykylain mukaan 20 euroa. Lisäksi sisäasiainministeriön asetuksella voidaansäätää korkeammasta pysäköintivirhemaksusta kunnassa tai sen osassa, josliikennetiheys, paikoitustilojen niukkuus, pysäköintivirheiden määrä,liikenteen sujuvuus tai muut liikenteelliset syyt sitä vaativat.Pysäköintivirhemaksun enimmäismäärä on 60 euroa. Määrä on kuitenkin virheenlaadusta riippumaton. 

Virheellinen pysäköinti aiheuttaa usein vaaratilanteenmuulle liikenteelle. Esimerkiksi suojatien eteen pysäköinti aiheuttaatilanteen, jossa suojatietä ylittävä jalankulkija ei pysäköidyn autonvuoksi näe tulevaa liikennettä, eivätkä autoilijat näe jalankulkijaa. Tilanneon vaarallinen erityisesti lapsille. Lain mukaan auton täytyy olla vähintäänviiden metrin päässä suojatiestä, mutta moni autoilija pysäköi suojatien eteentästä huolimatta.

Liikenteen vaarantumisen aiheuttamasta pysäköinnistä tulisivoida määrätä korotettu sakko. Liian alhainen pysäköintivirhemaksun taso näkyytietoisena väärinpysäköintinä, mikä ei ole pysäköintivirhemaksujärjestelmäntavoitteiden mukaista.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta hyväksyy seuraavanlakiehdotuksen:

 

Laki

pysäköinninvalvonnasta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätäänpysäköinninvalvontalain 3 §:ään uusi 5 momentti

 

3 § Pysäköintivirhemaksu

 

*

Liikennettä vaarantavasta pysäköintivirheestä määrätään pysäköintivirhemaksu kaksinkertaisena.

 

Tämä laki tulee voimaan 1.päivänä tammikuuta 2018.

 

Helsingissä 3.3.2017

Antero Vartia /vihr

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Juuso Hämäläinen

Poliisi voi sakottaa enemmän, jos tarve.

Olen autoillut noin 60 maassa vajaan 50 vuoden aikana. Suurin vaara pysäköidyistä autoista kaikkialla on ammattiliikenne. Isot autot estävät näkyvyyden.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Kannattaa erottaa sakosta ja pysäköintivirhemaksusta puhuminen, ne kun ovat täysin eri asioita.

Tieliikennelaki on käytännössä huomioinut jo tuon vaaraa aiheuttavan pysäköinnin. On tietysti pientä säätämistä, halutaanko pysäköintivirhemaksu tuplana vaaraa aiheuttavasta pysäköinnin vai riittääkö se, että vakavan vaaran aiheuttamisesta jo nyt annetaan päiväsakkoa.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Eikö Vihreillä ole muuta tärkeämpää ajattelemista ja tekemistä eduskunnassa kuin puuttua näihin lillukanvarsiin?

Laittakaa tärkeät asia ensin kuntoon ja leikkikää siten kun aikaa jää.
Ai niin, mutta tämähän on teidän pääagenda. Tappaa autoilu.

Timo O Rautiainen

Muuten hyvä idea, mutta nykyäänkään pysäköinninvalvonta ei tavoita puoliakaan virheellisesti pysäköidyistä autoista, ja valvonta tuskin lisääntyy tulevaisuudessakaan. Poliitikkojen on turha laatia uusia lakeja, jos entisiäkään ei voida resurssien puuttuessa valvoa. Todellinen syy nykyiseen piittaamattomuuteen niin pysäköinnissä kuin kaikissa muissakin "tavallisissa pienissä lainrikkomisissa" on olematon kiinnijäämisen ja sanktion riski. Tämä ongelma rapauttaa tavallisen kansalaisen lainkuuliaisuuden.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ehdotus sakon määräämisestä vaarallisesta pysäköinnistä on jo toteutettu. Liikennelain 27 § kertoo pysäköintiä ja pysäyttämistä koskevat kiellot. Rikoslain 23 luvun 1 § määrittelee liikenneturvallisuuden vaarantamisesta annettavat rangaistukset. Pysäköinninvalvontaa koskevan lain rukkaaminen on siis tarpeetonta ja mahdollisesti omiaan lisäämään tulkintaongelmia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset